#683 - Kilka kroków w przyszłość

W 2021 wspominano setne urodziny najsłynniejszego polskiego pisarza science fiction, Stanisława Lema. Z tej okazji powstało dziewięć opowiadań zainspirowanych jego twórczością, nawiązujących treścią do powieści Niezwyciężony, od której antologia wzięła swój tytuł. Stwierdziłam, że przygodę zacznę od końca i najpierw sięgnę po zbiór opowiadań.
 
Jeśli tak jak ja zastanawiacie się, co może połączyć opowiadania pisarzy i pisarek o zupełnie odrębnych stylach przedstawienia swoich historii, spieszę z pomocą. W tym celu wykorzystano motywy przewodnie zawarte w Niezwyciężonym tj. spotkania z innymi, przezwyciężanie własnych ograniczeń oraz przekraczanie granic. Tytuł w formie żeńskiej również nie jest przypadkowy – osią każdej historii jest postać kobieca. Jeśli jesteście ciekawi co spotka bohaterki w dalszej lub bliższej przyszłości, sięgnijcie po ten zbiór opowiadań!

Żulczyk Jakub, Kisiel Marta, Biedrzycki Bartek, Białołęcka Ewa, Szamałek Jakub, Chodorowska Krystyna, Kucenty Magdalena, Świerczek-Gryboś Magdalena, Pawlak Romuald
Niezwyciężone
Antologia opowiadań science fiction
Wydawnictwo EmpikGo

Antologie opowiadań mają te zaletę, że można czytać je na raty, co szczególnie przypadło mi do gustu w ostatnim zabieganym czasie. Dzięki nim można też ocenić czyj styl pisania najbardziej nam odpowiada. Mnie np. nie przypadło do gustu pisarstwo Magdaleny Świerczek-Gryboś. Po prostu nie zagrało, cóż poradzić.

Jeśli miałabym wybrać swoje ulubione opowiadanie to wskazałabym  aż trzy. Złodziejkę czasu za świetny pomysł i logikę opowiadania, cały czas trzymającą w napięciu. Misję Maksymeny za docenienie kotów i architektury - tutaj z pewnością nie jestem obiektywna, ale kieruję się swoim gustem. Inkluzję za humanizm, emocjonalność i podkreślenie, że człowiekowi by być człowiekiem, nie wystarczy tylko technika.

Cały zbiór oceniam bardzo dobrze. Niesamowicie było przedzierać się przez fragmenty prawdopodobnej przyszłości widziane oczyma tak różnych osób. Jeśli zdecydujecie się na sięgnięcie po antologię w formie audio, różnorodność ta podkreślona jest zmianą lektora przy prawie każdej historii.

W opowiadaniach poruszono zagadnienia techniczne, etyczne, apokaliptyczne, klimatyczne, znalazło się miejsce dla cyberpunku, socjologii i rodzicielskich wyzwań. Zafascynowały mnie te rozważania, radując moją techniczno-humanistyczną duszę. Nie zapomniano również o tym, że przyszłość ma korzenie w przeszłości - dzięki jednemu z opowiadań dowiedziałam się nowych rzeczy na temat historii podboju kosmosu!

Ten zbiór ma jeszcze jedną zaletę. Przekonał mnie do ponowienia próby sięgnięcia po twórczość Stanisława Lema. Niestety nie polubiliśmy się kilkanaście lat temu i powstała wtedy blokada skutecznie odpychała mnie od całego gatunku. Także, na pohybel uprzedzeniom, spodziewajcie się recenzji lemowskich utworów!

4 komentarzy

  1. Twórczość Lema nie zawsze była mi bliska, czasem zupełniej jakbym musiała do niej dorosnąć, co nieco osobliwie brzmi w SF. :) A po antologię, wcześniej czy później, chętnie sięgnę, by poznać pisarski pazur róznych autorów. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Miałam chyba kiedyś okazję czytać coś Pana Lema, ale nie mogę sobie teraz szybko przypomnieć co to było. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajnie, że cały zbiór wywarł na tobie pozytywne wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Na razie nie mam za bardzo czasu na jej przeczytanie, ale będę ją miała na uwadze.

    OdpowiedzUsuń