#783 - Nienawiść, którą dajesz

Ostatnio miałam okazję przeczytać książkę Angie Thomas „Nienawiść, którą dajesz” — wydaną przez Wydawnictwo Papierowy Księżyc. Sięgnęłam po nią, ponieważ już od dawna miałam ją zapisaną do przeczytania.
 
W tym roku postawiłam sobie cel — przeczytać ospałe tomiska, które zalegają na regałach. Jakby tego było mało powieść mam w wydaniu zagranicznym, więc zmusiłam też mózg to podszlifowania języka.
 
To nie była łatwa książka. Porusza bardzo poważne tematy tj. nierówności społeczne i rasowe. To zwrócenie uwagi na problem i ukazanie dwóch różnych światów, które krzyżują się, gdy główna bohaterka — Starr staje się świadkiem niesłusznej zbrodni.
 
Angie Thomas
Nienawiść, którą dajesz
Wydawnictwo Papierowy Księżyc
Tłumaczenie Donata Olejnik
 
Główną bohaterkę polubiłam od razu. Jest nią siedemnastoletnia Starr Carter, która żyje w dwóch światach. Pierwszym z nich jest rodzina i przyjaciele z biednej rodziny, w której mieszka, a w drugim to prywatna szkoła, do której zapisali ją rodzice. Szkoła, do której większość uczniów jest białoskóra. Starr nie jest łatwo – stara się utrzymać równowagę między dwoma światami. Jednak wydarzenia, których jest świadkiem, mocno odbijają się na jej całym życiu. Nie może zrozumieć, dlaczego jej przyjaciel z dzieciństwa został zastrzelony przez białego policjanta. Choć wie, że nic złego nie zrobili. Od tego momentu jej życie bardzo się zmienia.
 
W bardzo wnikliwy sposób autorka Angie Thomas przedstawiła problem czarnoskórych w USA. Skupiła się na tych aspektach, które są ukrywane. Opisuje brutalność policji, która doprowadziła do tragedii. Całą tę historię wplata w codzienne życie wszystkich bohaterów środowiska, z którego wywodzi się Starr. Przedmieść, w których bieda, przemoc i narkotyki to normalność i nikt z tym nie walczy. To przedstawienie trudności życia czarnoskórych w USA i jak w dalszym ciągu nierówności społeczne i rasowe wciąż są aktualne i dzieją się na porządku dziennym.
 
Najbardziej ujęła mnie wewnętrzna walka Starr, która sama nie wie, co zrobić. Była świadkiem zabójstwa, więc została zmuszona do podjęcia trudnych decyzji. Z jednej strony chce chronić rodzinę i przyjaciół, aby to na nich nie oddziaływało. Z drugiej wie, że musi przemówić i powiedzieć prawdę – żeby sprawiedliwość zwyciężyła. Walka głównej bohaterki jest tak dotkliwa, że czuje się ten ból, gniew i frustrację dziewczyny.
 
Książka „Nienawiść, którą dajesz” to nie tylko przedstawienie brutalności policji czy rasizm. To również opowieść o przyjaźni, miłości i sile rodziny, która nie jest idealna. Przez całą powieść widzimy, jak Starr się zmienia i mimo trudności decyduje się podjąć ryzyko. Styl książki jest bardzo dobry. Jest płynny i czyta się ją łatwo. Ma też w sobie wiele emocji, które pojawiają się w najmniej oczekiwanym momencie. Powieść od wydawnictwa Papierowy Księżyc skłania do refleksji i przemyśleń nt. problemów społecznych i rasowych, które są bardzo aktualne. Pokazuje, jak ważne jest zrozumienie, szacunek i tolerancja wobec innych ludzi.
 
Mogłabym mówić i mówić o tej książce, ale nie będę już przedłużać. Według mnie jest ona bardzo aktualna i pokazuje naprawdę trudne tematy społeczne i rasowe w dzisiejszym świecie. Autorka nie bała się podjąć tego tematu. Dodatkowo powieść została zekranizowana. Mnie pozostało obejrzeć teraz to, co już przeczytałam i dowiedzieć się, która wersja podoba mi się bardzo. Jest to bardzo dobra powieść młodzieżowa i myślę, że każdy powinien po nią sięgnąć.

0 comments