#695 - Została Wybrana, ale nikomu nie mogła tego wyjawić

Powieść Jennifer L. Armentrout zaciekawiła mnie dzięki TikTokowi. To właśnie tam pierwszy raz zauważyłam zachwyt nad tą pozycją. Idąc za głosem serca postanowiłam zamówić tę nowość w internetowej Księgarni TaniaKsiazka.pl i przekonać się, czy i ja podzielę ten zachwyt.

Muszę to przyznać na początku. Zaskoczyła mnie ta książka bardzo pozytywnie. Wcześniej miałam okazję przeczytać inne powieści tej autorki, ale nie zachwyciły mnie bardzo. Tutaj było wręcz odwrotnie. Od pierwszych chwil zostałam wciągnięta w fabułę i tutaj należy docenić tłumaczenie, gdyż według mnie zostało to genialnie przełożone na nasz język ojczysty. Nie dziwi mnie fakt, że książka otrzymała nagrodę Goodreads 2020 roku. Od tej pozycji nie da się tak po prostu oderwać. Przeczytałam ją jednym tchem w zaledwie trzy dni. Choć musieliście długo czekać na recenzję to myślę, że lepiej, iż znalazłam czas na opisanie moich emocji niż żebym zrobiła to na szybko i bez refleksji.

Jennifer L. Armentrout
Krew i popiół
Krew i popiół #1
Wydawnictwo You & YA
Tłumaczenie Danuta Górska
 
Główną bohaterką jest bardzo charyzmatyczna Poppy, która jest przedstawiona jako bardzo silna i odważna dziewczyna. Zwłaszcza że zazwyczaj takie bohaterki dochodzą do swojej siły i wartości dopiero pod koniec jakiejś książki. Tym bardziej spodobała mi się kreacja tej bohaterki. Poppy nie jest znana tylko i wyłącznie dzięki swojej odwadze, ale przede wszystkim, dlatego że jest Panną Wybraną, a jej dusza i ciało mają zostać oddane Bogom. Jednak to nie jest dla niej błogosławieństwo, ponieważ to poświęcenie niesie za sobą wiele zakazów. Od lat odkąd została Wybraną, nie może ukazać swojej twarzy, nie może też z nikim rozmawiać, ani nikogo dotykać. Wiele czynności związanych z codziennym życiem jest zakazanych. Trzymając się tych reguł jest w stanie pozostać wolną od grzechów. Tę bohaterkę charakteryzuje również bunt odnośnie zasad i reguł Wybranej. Z tego powodu w tajemnicy wychodzi z domu, trenuje walki i pomaga mieszkańcom Królestwa. Tak też pewnego dnia poznaje Hawkę — osobę, która odmienia jej przeznaczenie. To sprawia, że może narazić się ludowi i stracić tytuł Panny Wybranej.

Powieść „Krew i popiół” zamówiłam w Księgarni TaniaKsiazka.pl i nie żałuję tej decyzji. Cieszę się niezmiernie, że wydawca zapowiedział pojawienie się drugiego tomu na polskim rynku wydawniczym. Fabuła książki jest bardzo dobrze przemyślana. Fantastycznie wątki między sobą przechodzą tak, że nie zauważa się ubywających stron. Trzymała mnie w napięciu do ostatniej strony i zakończenie wgniotło mnie w fotel.  Jest to powieść z działu fantastyki, która nawiązuje do starożytnej magii. Dawno nie czytałam aż tak dobrej książki. Oprócz pięknej i bardzo odważnej Poppy czy Hawkę, który odmienił jej życie, poznacie księcia Casteela — przebiegłego i bezwzględnego. Tutaj nawet miałam nawiązanie do innego księcia, który był podobnym czarnym charakterem powieści. Przedstawienie życia Poppy, w którym jest zastraszana, aby trzymać ją w ryzach w skorumpowanym systemie, to było ciekawe przestawienie tej historii na tle politycznym. Nie tylko jej życie było w ten sposób traktowane, ale i ludzi w całym Królestwie. Zamaskowanie nieczystości i zła pod osłoną służbie Bogom, bardzo dobra zagrywka. Jednak jak wiadomo takie rzeczy również wychodzą, ponieważ znajdują się tacy w systemie, którzy mają nadzieję na lepsze jutro, uważnie patrzą i słuchają.

Styl powieści jest bardzo dobry i to w głównej mierze też dobry przekład z języka angielskiego na polski. Inne powieści Armentrout nie czytało mi się tak dobrze jak tę. Jedynym minusem, który mnie przeszkadzał to był rozmiar czcionki, jaki został użyty w składzie. Wiedząc jak wygląda taki skład i pracując z książkami na co dzień, to ważne, aby książkę dobrze się czytało. Mam też wadę wzroku i męczyły mi się oczy, gdy chciałam poczytać więcej. Na szczęście miałam czytnik, a tam, chociaż mogłam sobie powiększyć czcionkę, abym się tak nie męczyła.

Czy polecam? Oczywiście, ale musicie wiedzieć, że pojawiają się w tej powieści różne aspekty. M.in. mamy tu do czynienia ze śmiercią, porwaniem, wzmiankami o samobójstwie, napaściami czy znęcaniu się. Myślę, że np. fanom serii Czerwonej Królowej spodoba się propozycja od Wydawnictwa You & YA.

1 komentarz

  1. Jestem bardzo ciekawa tej propozycji i chętnie skuszę się na tę lekturę. Inna seria autorki bardzo mi się podobała.

    OdpowiedzUsuń