Szczęście wydaje się być nieosiągalne, kiedy o twoim losie decydują inni – recenzja książki #245 – Demet Altinyeleklioglu „Hatidże. Żona Ibrahima”

Z wielką przyjemnością i ciekawością, sięgnęłam po najnowszą książkę Demet Altinyeleklioglu „Hatice. Żona Ibrahima”*. To już VII tom opowiadający o Dynastii Osmanów.

*Zdaję sobie sprawę, że tytuł został spolszczony, ale jako wierna fanka Wspaniałego Stulecia, wolę pozostać przy tureckim zapisie tego imienia.

Jak Wam jest wiadome, jestem wielką fanką Wspaniałego Stulecia. Nic co działo się za czasów Selima Groźnego, późniejszego sułtana Sulejmana II i jego następców, nie jest dla mnie tajemnicą. Znam najmniejszy szczegół, ale mimo to, bardzo chętnie czytam kolejne książki opowiadające o Osmanach. Powodów jest kilka, ale ja przytoczę tylko jeden. Po prostu kocham tamten świat, jest dla mnie inny, barwny, pełen intryg i za każdym razem dowiaduję się czegoś nowego.

Autor: Demet Altinyeleklioglu
Tytuł: Hatice. Żona Ibrahima
Cykl: Wspaniałe stulecie #7
Wydawnictwo: W.A.B.
Strony: 494

„Hatice. Żona Ibrahima” to już VII księga, która tym razem skupia się na sułtance Hatice. Ukochanej córce Selima I Groźnego i siostry księcia Sulejmana, późniejszego sułtana. Mając dziesięć lat sułtanka zostaje wydana za mąż za Iskendera Paszę. Jednak to małżeństwo jest czysto polityczne, aby tron Osmanów nie został zagrożony i przetrwał. Dziesięć lat to przecież jeszcze dziecko, a myśli i świadomość, dlaczego zostaje wydana za mąż nie są dla niej łatwe. Jak każda mała sułtanka, Hatice również marzy o tym, by zakochać się i przeżyć wielką miłość do końca życia. Czy sułtanka będzie miała kiedykolwiek na to szansę? Tak jak głosi tytuł. Hatice była żoną Ibrahima, który w przyszłości dzięki ożenkowi z nią, będzie Wielkim Wezyrem i będzie prawą ręką Sulejmana Wspaniałego. Ale kim był Ibrahim i jak znalazł się u boku księcia Sulejmana? Ibrahim pochodził z Pargii i był synem rybaka, jednak pewnego dnia trafił do niewoli, która stała się jego przepustką do wspaniałego, a zarazem groźnego świata.

Książki Demet Altinyeleklioglu stały się inspiracją do powstania serialu. Mnie oczywiście podobają się dwie odsłony tego świata. Zarówno książki, jak i serial trochę różnią się od siebie. Niemniej jednak fani będą czuć się usatysfakcjonowani. Dla mnie ciekawym było poznanie, jak wyglądało Imperium za czasów panowania Selima I Groźnego i dzięki temu, zobaczyłam jak ojciec różnił się podejściem do pewnych spraw, od swojego następcy Sulejmana. Miło było też poczytać o jego nałożnicy Ayse Hafsie. Czy polecam? Oczywiście. To barwny świat, opowiadający o historii, ale nie jest to nudna lekcja, która sprawia, że czujemy się znużeni. Z tego co mi wiadomo to Wspaniałym Stuleciem nie są zafascynowani starsi ludzie, ale jest to świat, który łączy pokolenia.

0 comments