#35 - Wyrusz w niezapomnianą podróż

Ryszard Kapuściński to autor mojego życia. Wystarczy przeczytać jedną jego książkę, aby przekonać się do jego talentu pisarskiego. A tematy jakie porusza bardzo dobrze wpasowują się w dzisiejszą rzeczywistość o świecie, a także i ludziach. 

Książka jest bez wątpienia ukazuje oblicze pisarza. Jest to zbiór wykładów głoszonych przez Ryszarda Kapuścińskiego w Instytucie Nauk o Człowieku we Wiedniu, na Uniwersytecie Jagiellońskim, jak również w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera oraz podczas Międzynarodowego Sympozjum Pisarzy w Grazu. „Ten Inny” to krótka książka, ale treść zapisana na kartach tej pozycji, jest bogata i naprawdę ukazuje coś co wydaje się nam oczywiste. Jednak tak naprawdę nie zwracamy na to uwagi. Zetknięcie z „Innym”, o którym mowa według mojej oceny to bardzo osobiste spotkanie. Mi w głównej mierze pozwoliło to zgłębić obszary dotąd mało mi znane, albo w końcu dowiedzieć się co w moim życiu może okazać się inne. Wręcz mogłabym powiedzieć, że nierozpoznawalne.

Ryszard Kapuścińki 
Ten inny
Wydawnictwo Znak

Czytając wyruszyłam w podróż, jednak nie wróciłam ze stosem pamiątek. Bardziej z  niezapomnianymi wrażeniami, które pozwoliły mi odczuć różnorodne odczucia, ale także przemyślenia. Nie dziwię się dlaczego cenię tak bardzo twórczość Ryszarda Kapuścińskiego, a w głównej mierze wysuwa mi się tutaj autentyczność oraz prawdziwość wydarzeń.
 
Czytając książki tego wybitnego reportażysty, mam wrażenie, że uczestniczę w opisywanym wydarzeniu bądź temacie. A jeśli książka przekazuje takie emocje, to musi być to dobra pozycja godna polecenia. Inspiracją do napisania takiej, a nie innej pozycji, były podróże dziennikarza. To dzięki nim mógł w taki sposób uraczyć nas taką obszerną i bardzo dokładną wiedzą.
 
„Ten Inny” ukazuje prawdę o człowieku, mówi o jego niepowtarzalności, a także o podejściu, traktowaniu człowieka przed drugiego człowieka, który także jest inny w oczach tego „Innego”. Kolejną sprawą jaka wysuwa się z tej książki to taka, iż świat jest jeden, ale sposobów jego postrzegania jest tak wiele, że nie da się ich zliczyć. Z tego względu, że my ludzie, różnimy się od siebie i tego nie da się zmienić. To co nas od siebie odróżnia, to warstwy społeczne, kulturowe, duchowe. Inność według Kapuścińskiego to wartość, a nie coś co przynosi same straty.

0 comments