2015/01/19

Recenzja #32 - Gayle Forman „Wróć, jeśli pamiętasz”

Po przeczytaniu Zostań, jeśli kochasz, czekałam z niecierpliwością na kolejną część tej opowieści Druga część, spodobała mi się jeszcze bardziej! Gayle Forman jest wspaniałą pisarką i nie wiem jak ona to robi, ale odpłynęłam po pierwszych rozdziałach książki i szkoda, że moja przygoda dobiegła końca, bo czułam się świetnie. A zakończenie również mnie satysfakcjonuje.

Musiałam kogoś nienawidzić, a ciebie kochałam najmocniej, więc padło na ciebie. 

Wróć, jeśli pamiętasz (ang. tytuł Where She Went), to kontynuacja bestsellerowego cyklu Jeśli zostanę. Mija trzy lata od tragicznego wypadku, w którym to Mia straciła rodziców i braciszka. Wybudziła się także ze śpiączki, ale usunęła się z życia Adama. Pytanie brzmi dlaczego? Czytając sama nie rozumiałam tego, ale pod koniec wszystko się wyjaśniło i rozumiem postępowanie Mii. 

Przez te trzy lata od zakończenia Zostań jeśli kochasz zaszły pewne zmiany w życiu bohaterów. Mia to wschodząca wiolonczelistka, a Adam ma własny zespół i sławę, która na pierwszy rzut oka go cieszy. Zaraz po wyjeździe Mii do Nowego Yorku, nasza bohaterka bez słowa wyjaśnienia zrywa z Adamem, a jego życie się zmienia. Zapomniałam wspomnieć, że ta książka jest napisana z perspektywy Adama i na samym początku nie przypadło mi to do gustu, jednak po kilku rozdziałach nabrałam przekonania do tej narracji i odpłynęłam. Rozdziały są przesiąknięte rozgoryczeniem, niezrozumieniem, a także żalem bohatera, który przez to, że jego wielka miłość go odtrąciła źle zaczął pojmować swoje życie. Losy Adama splatają się zarówno z tymi teraźniejszymi, jak tymi z przeszłości. Cieszę, że że również w tej części autorka postawiła na wspomnienia - chwil po wypadku i obudzeniu się Mii, rozstaniu, ale także takim, w których poznajemy go dużo lepiej i staje się on bardziej widoczny niż w pierwszej części.

Naprawdę szkoda mi było Adama i to jak cierpiał z powodu odejścia Mii mimo że próbował się jakoś pozbierać. Nie rozumiałam także decyzji, które podjęła Mia, do momentu konfrontacji obojga bohaterów. Kiedy w końcu zaczęli szczerze rozmawiać, nie próbując tłumić w sobie kolejnych słów, uczuć, które wszystko dosłownie wszystko komplikowały. Zakończenie tak jak wspomniałam wyżej, mnie satysfakcjonuje, ponieważ liczyłam na ciepły, dobry i szczęśliwy koniec. Być może, był on przewidywalny, ale nie przeszkadza mi to, gdyż jego realne odzwierciedlenie było szczere i prawdziwe. Ta książka ukazała również, że jeśli uczucie jest prawdziwe to nie ma możliwości żeby miłość tak po prostu uleciała i nigdy nie wróciła. W przypadku Mii i Adama ich uczucie i więź to dowód na to, że mimo nieporozumień potrafili sobie wybaczyć i zacząć od nowa.

Gayle Forman napisała wspaniałą historię, która jest szczera, kochana i rozpływam się na samą myśl, bo zaliczam tę książkę do moich ulubionych. Jest to pozycja, w której wszystko układa się w logiczną całość, ma sens i dopełnia pierwszą część tego cyklu. Zachęcam do sięgnięcia obydwu książek tej autorki, myślę, że się nie zawiedziecie. 

Zostań, jeśli kochasz 

Zachęcam także, do lajkowania moich kanałów na Instagramie, Facebooku oraz na Lubimyczytać

8 komentarzy:

  1. Nie czytałam jeszcze "Zostań, jeśli kochasz" ale szykuję się do rozpoczęcia :)
    http://be-here-now-and-forever.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Oglądałam tylko film "Zostań, jeśli kochasz" i nie wywarł na mnie takiego wrażenia więc nie wiem czy wgl. przeczytam te książki, a co dopiero 2 część :P

    OdpowiedzUsuń
  3. Super!!!

    pozdrawiam i zapraszam do siebie

    OdpowiedzUsuń
  4. Przeczytałam. Pokochałam. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka jest fenomenalna. Idealna właśnie na jesienne wieczory.
    Zmiana narratora zupełnie mnie zaskoczyła :) Ale bardzo pozytywnie.
    Buziaki,
    zapraszam do mnie po recenzję.
    modnaksiazka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Właśnie skończyłam czytać 'Wróć, jeśli pamiętasz' i jestem zachwycona!
    Wydaje mi się, że druga część była dojrzalsza emocjonalnie, a zmiana narratora dodatkowo podniosła poziom książki :)
    Czytałaś może inne powieści Gayle Forman? Jeśli tak, którą polecasz?
    W międzyczasie zapraszam na www.the-books-in-the-rye.blogspot.com, na świeżutką recenzję ww. książki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że spodoba Ci się również "Ten jeden dzień" i "Ten jeden rok". Też są napisane w podobnym tonie jak "Wróć jeśli pamiętasz" i "Zostań jeśli kochasz" :)

      Usuń

Na każde komentarze staram się odpowiadać albo pod postem, albo na waszych blogach, dziękuje :*